AIDA-Principe
Het AIDA-principe is een wel gebruikt principe in het reclame maken. AIDA is een afkorting en het staat voor 4 zelfstandige naamwoorden waarnaar geleefd moet worden om, volgens dit principe, een goede reclame te maken.
AIDA à A = Attention/ Awareness
I = Interest
D = Desire
A = Action
Bij de eerste A is de prioriteit om de potentiële klant zijn/haar aandacht te trekken. Dat doet Chanel om de beelden van de reclame er erg aantrekkelijk uit te laten zien door de bepaalde ‘rijke’ kleuren en de rijkdom en de zelfstandigheid van de vrouw bijvoorbeeld.
Nadat de aandacht van de potentiële klant is getrokken komen we bij de I, ze moeten de interesse zien te krijgen. Dat doet Chanel door alle positieve kanten van Chanel te laten zien. Dat je, als je Chanel op hebt, gelijk door iedereen gewild bent en erg aantrekkelijk bent en gelijk iets onbereikbaars en sterks over je heen hebt. Op die manier komen ze aan bij de D, omdat iedereen dat ook wil hebben en zijn. In het algemeen maken reclame-makers hun reclame dat door de beelden eruit ze hun product begeerlijk. Chanel maakt zo hun product erg begeerlijk en dus wil de potentiele klant uit de doelgroep het hebben. De A is het laatste punt van het principe is in praktijk in de reclame laten zien waar de potentiële klant het product kan gaan kopen, wat het uiteindelijke doel is. Chanel hoeft van het laatste geen actie te ondernemen, omdat het een parfum is, en omdat het een rijk bedrijf is en niet goedkope producten maakt, weet iedereen, jong en oud, het te vinden. Chanel verkoopt haar producten niet zomaar in kleine zaakjes, maar natuurlijk in een parfumerie en dat is onder de hele doelgroep duidelijk, dus hoeft de laatste A niet voor Chanel in gebruik te worden genomen.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model
Wikimedia Foundation INC. (2014), AIDA-model, Wikipedia, URL bezocht op 4-12-2014
Maak jouw eigen website met JouwWeb